Je vindbaarheid verhogen door gebruik te maken van landingspagina’s

‘Hoe kom ik op nummer 1 in Google?’

Wij horen vaak deze vraag vanuit klanten: ‘Hoe kom ik op nummer 1 in Google?’. Het antwoord op deze vraag is helaas niet simpel. Voor het gemak splitsen wij het organische zoekverkeer altijd op in twee groepen. De eerste groep zijn de mensen die direct zoeken op een bedrijfsnaam, en de tweede groep bestaat uit mensen die zoeken op een algemene term zoals ‘Loodgieter in Zeeland’.
Om op de eerste positie in Google te komen staan als iemand zoekt op de bedrijfsnaam is niet moeilijk. De domeinnaam bevat namelijk vaak al de bedrijfsnaam, en de bedrijfsnaam komt vaak terug op de website. Google weet dus vrij snel die link te leggen.

De vraag heeft dus meer betrekking op de tweede groep. De groep die indirect zoekt middels een algemene term. Om dan op de eerste positie te komen is vrij lastig. Elke bedrijf wilt tenslotte wel in zijn branch op de eerste positie in Google staan. Het is dus belangrijk om reëel te denken en er niet direct van uit te gaan dat het mogelijk is om op de eerste plaats in Google te komen staan.

In dit artikel geven wij wat tips over hoe jij jouw vindbaarheid kunt verhogen. Als jouw website door ons is ontwikkeld staat alles technisch al goed ingesteld zodat je direct  kan beginnen aan je landingspagina’s.
Als jouw website niet door ons is ontwikkelt kun je alsnog dit artikel gebruiken om hoger in Google te komen. Echter moet je wel zeker ervan zijn dat er een sitemap is, en dat deze bij Google bekent is.

 

Landingspagina’s

De methode die wij gebruiken voor het verhogen van de vindbaarheid is het maken van landingspagina’s. Een landingspagina is in de basis gelijk aan een normale pagina, maar is alleen niet zichtbaar in het menu. Als je een pagina aanmaakt in WordPress is deze standaard al niet zichtbaar, dus kan hij gebruikt worden als landingspagina. N.b. dat hij niet in het menu staat betekend overigens niet dat Google de pagina niet kan vinden. Technisch hebben wij het zo ingesteld dat Google automatisch op de hoogte wordt gebracht van nieuwe pagina’s op de website.

Om te beginnen met het maken van de content voor een landingspagina moet je de keywords bepalen. Deze zijn cruciaal, want op die keywords moet uiteindelijk de website naar boven komen in Google. Stel je bent een loodgieter in Zeeland en je wilt vindbaar worden op die termen, dan zijn de keywords ‘loodgieter’ en ‘Zeeland’. Vaak werkt een combinatie van iets + locatie het beste. ‘Zeeland’ kan dus ook vervangen worden door ‘Amsterdam’ of ‘Middelburg’. Je kunt dus zoveel landingspagina’s maken als je maar wilt.

Als je een landingspagina gaat maken zijn er een aantal dingen belangrijk bij het maken van de content. Een basis regel die altijd in acht genomen dient te worden: kopieer geen content van andere websites. Als je dit toch doet kan Google je website een penalty geven omdat je content ‘steelt’. Dit kan zelfs een negatief effect hebben op de positie van je website in Google.

Daarnaast is het aantal woorden op de landingspagina cruciaal. Als je een pagina hebt met 200 woorden heeft dat veel minder kans om hoog te komen in Google dan een pagina met 500 woorden. Het beste aantal woorden is 900 woorden. Uiteraard gaat het ook om de relevantie van de content, maar vaak is de hoeveelheid evident daaraan. Probeer de tekst zo te schrijven dat de keywords zo vaak als mogelijk terug komen, zonder dat de tekst totaal onleesbaar wordt. Als de teksten op de landingspagina langdradig worden is dat verder geen probleem. Het doel van een landingspagina is namelijk alleen het binnen halen van leads uit Google en ze dan doorverwijzen naar de regulieren website.

 

Stap voor stap

  1. Log in op het CMS systeem en ga naar het gedeelte waar je pagina’s kunt beheren
  2. Voeg een extra pagina toe
  3. Verzin een twee keywords, een als ‘dienst’ en de andere als ‘locatie’.
  4. Voer een pagina titel in die minimaal de keywords bevat.
  5. Schrijf de text voor op de landingspagina. Kopieer niks van andere websites en probeer rond de 500 á 900 woorden uit te komen. De tekst moet vaak de keywords bevatten en mag langdradig zijn.
  6. Voeg eventuele CTA (call to action) knoppen toe aan de pagina. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller naar de ‘normale website’ gaan.
  7. Publiceer de pagina en controleer hem in de browser.
  8. Wacht een aantal weken en als je alles goed hebt gedaan zou de pagina vanzelf naar boven moeten komen op de keywords.

 

Contact

Heb je het artikel doorgenomen maar kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op, wij kunnen dan advies geven over de mogelijkheden.

Dit artikel delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Wil je jouw bedrijf een online boost geven?

Vraag vrijblijvend een offerte aan